Jak działa turbosprężarka i czy trzeba ją wymieniać
Pierwsza duża fala samochodowego doładowania pojawiła się w salonach samochodowych w latach 80-tych. Wszystko, od samochodów dostawczych, po wysokiej klasy samochody sportowe Porsche, montowało turbosprężarkę pod maską.
Faktem jest, że turbosprężarka może zwiększyć wydajność na żądanie do silnika, który nie jest nastawiony na ekonomię użytkowania. Silniki z turbodoładowaniem znów stają się coraz powszechniejsze, ponieważ współcześni konsumenci wymagają większej mocy silnika i mniejszego zużycia paliwa. Turbosprężarka znajduje się między silnikiem a wydechem i wykorzystuje energię, która zwykle wypływa z rury wydechowej i zapewnia jej lepsze wykorzystanie. Wewnątrz turbosprężarki znajdują się dwa żebrowane koła, które obracają się razem na wspólnym wale. Koło turbiny od strony gorącej wychwytuje moc spalin.
Koło sprężarki zimnej strony pobiera energię przechwyconą przez koło turbiny i wykorzystuje je do wtłaczania powietrza z powrotem do silnika. Powietrze jest następnie mieszane z paliwem i w ten sposób silnik nabiera większej mocy. Ponieważ sprężone powietrze wtłaczane do komór spalania zawiera więcej tlenu, silnik może wytworzyć więcej mocy niż gdyby działał bez turbodoładowania.
Gdy kierowca nie potrzebuje dodatkowej mocy, turbo obraca się podczas jazdy, umożliwiając silnikowi pracę z mniejszym zużyciem paliwa. Chociaż sama turbosprężarka jest stosunkowo prostym urządzeniem, wymiana tej części samochodu może być kosztowną sprawą. Nowa zamienna turbosprężarka może kosztować wiele pieniędzy, nie licząc instalacji i robocizny. Bardziej korzystna finansowo jest regeneracja turbo. Aby uniknąć przedwczesnej awarii turbosprężarki, należy postępować zgodnie z zaleceniami producenta oleju silnikowego i zaleceniami serwisowymi, które otrzymasz w każdym warsztacie samochodowym. Ten sam wydech, który kręci kołem turbiny, nadaje gorącej stronie swoją nazwę. Gorąca strona obudowy może wyraźnie rozgrzać się na czerwono. Ponieważ wał może obracać się w zakresie 100 000 obrotów na minutę, użycie wysokiej jakości oleju silnikowego jest kluczem do przetrwania i prawidłowego działania turbosprężarki.